söndag 14 september 2008

2006 Chassagne-Montrachet Michel Picard

Då andra halvan Rhonare för en tid sedan muterade till en galen fisk och började simma runt i Pinot Noir träskens outforskade vatten så ville vi inte vara sämre. I dag dricker vi en Chassagne-Montrachet från Michel Picard. Monsieur Picard har vi sprungit på tidigare iom dennes fantastiska chardonnay som vi druckit vid ett flertal tillfällen.

Karaffen avslöjar en fin, ljusröd färg men doftmässigt hittar vi inte mycket. Kan det vara förkylningen som spelar oss ett spratt? Nej, även H säger att vinet är väldigt anonymt och har svårt att beskriva intrycken.

I munnen fortsätter anonymiteten för min del och det är bara att inse fakta; både smak- och luktsinnet är rejält påverkat av förkylningen :-(
Vinet är slankt och lite bärigt med viss längd. Lite strävare än vad jag förväntat mig och med en ton av bitterhet i slutändan.

Även om jag inte är vid mina sinnens fulla bruk så anser jag, och får medhåll av H, att det här blev ett "kul att pröva men vi köper inte igen-vin".

Nej, det här blev inte dagen då Pinot Noir fick sitt erkännande. Å andra sidan var förutsättningarna inte de bästa så vi får nog ge druvan en ny chans vart det lider.....

SB no: 97296
SEK: 199:-

Inga kommentarer: