torsdag 4 september 2008

2004 Havens Bourriquot vs 2005 Fiancée Chateauneuf du Pape

I ugnen grillar vi lammlår med örter och vitlök samt en potatisgratäng. Till detta har vi dukat upp en liten USA vs Frankrike fight. Vinerna hälls upp på karaff och får lufta en timme innan provning.

Havens är ett vin på blandningen 70% Cabernet Franc och 30% Merlot. Inte direkt vad vi brukar dricka men man måste ju vidga vyerna.

Doften är stor och komplex med mjuka fattoner, gröna örter, söta körsbär och svartvinbär. Vidare hittar vi charkuterier, enbär och söta toner av portvin och dadlar. Detta doftar supergott!

I munnen bjuds vi på ett mycket stort komplext vin med en härlig mjuk karaktär. Eftersmaken är lång och härlig med lite brännande peppar. Vi hittar mogna plommon, skumbanan, gräs och paprika. Strävheten är perfekt avvägd till smakerna. Vaniljen är snyggt integrerad och vinet upplevs som komplett och jag måste nog säga att det är det godaste amerikanska vin jag smakat på ett helt år!

Fiancée är ett litet experimentvin från Domaine La Barroche. Det har en lite okonventionell druvblandning bestående av 50% Grenache från 100 år gamla stockar och 50% purung Syrah. Hur skall detta sluta?

Doften vi möts av när vi häller upp vinet i karaffen är ingenting. Så vi låter vinet lufta 2h innan vi fattar glasen och anfaller.

Dofterna ger fikon, dadlar, barrskog och blommor. Mjuka röda bär och sötlakrits är också på plats. I munnen är vinet mycket stort och tufft, nästan ruffigt. Det är nog den unga Syrah som blåser på. Sedan lugnar vinet ner sig och avlutar med en lång härlig grenachefruktighet. Häftigt!

Vidare är vinet kryddigt med klara barrskogsinslag, strävhet och syror är påtagliga.
Tyvärr känns vinet inte särskilt integrerat, vilket blir särskilt tydligt i jämförelse med den finlemmade amerikanen. Å andra sidan så faller syrorna och strävheten platt hos amerikanen när pape spänner musklerna.

Båda vinerna gifter sig med maten om än på lite olika sätt. Den matchen blir oavgjord. Men helhetsbetyget väger till amerikanens fördel, det vinet är riktigt gott!

Papen behöver nog ligga ett par år för att bli sams med sig själv. Det känns idag som en dragkamp mellan två ytterligheter. Lagringen kan nog få de 2 druvorna att skaka hand och acceptera varandra.

Seger till USA denna gång!

2004 Havens Bourriquot
Art.nr: 97047
SEK: 349:-

2005 Fiancée Chateauneuf du Pape
Art.nr: 99070
SEK: 294:-

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Bourriquot drack jag först på Vinordic i våras, sedan på en provning, och tyckte mer om det båda gångerna än jag förväntade mig. Jag hittade samma peppar som du, och en stallighet som jag verkligen gillade, förutom förstås amerikanska fruktmassor. Bourriquot lär vara franska för en bångstyrig häst, och Havens pratar om att den är gjord med inspiration från Cheval Blanc.

Och 2005 Fiancée tänkte jag hälla upp på en provning i helgen. Så nyfikenheten blev bara större.

Rhônarna-Andreas sa...

Hej, jag hittade dina Havens anteckningar vid en googling, det var ett klart trevligt vin tyckte jag.
Fiancée var också häftigt men som sagt där slutar likheterna. Ser fram emot dina notes på den.
Se till att lufta den ordentligt innan bara, den öppnar sig inte frivilligt från start!

Frankofilen sa...

Trevlig läsning om bägge dessa viner. Man kanske borde vidga sina vyer med en Bourriquot? Tack för luftningstipset om Fiancée. Ser fram mot dina intryck också Anders, funderar själv på att korka upp en i helgen. Och det lät som om Finare Vinare hade liknande planer...

Mina Vinare sa...

Vi provade igår (fredag). Öppnade buteljerna klockan halvnio på morgonen, på karaff klockan fem och började prova klockan sju. Inga problem med doften. Tyckte dock smaken var lite fruktklen först men den vann på mycket luft. Tyckte faktiskt doften var stor direkt på morgonen.

http://mina-vinare.blogspot.com/