måndag 4 februari 2008

Fredsgatan 12

Jaha, så har Malin hamnat på den oundvikliga sidan om 30, vad göra???

Kurera ångesten med ett besök på Fredsgatan 12 vet jag! Kvällens tema var förstås att fira och inte dokumentera men det var så minnesvärt att jag måste försöka dela med mig av upplevelsen.

Besöket började med ett varmt mottagande i entrén där värden hade stenkoll på vilka gäster som anlände. Vi beställde ett glas Blanc de Blancs som vi avnjöt i loungen. Melker kom ut ur köket och tog sig tid att chitchatta med gästerna, trevligt!

Därefter anföll vi den traditionella avsmakningsmenyn som innehöll 8st rätter. Till detta beställdes såklart vinpaketet. Jag tänkte i korthet beskriva det som jag tyckte var bäst.

Först ut var Musslor med en skummad blomkålssoppa och störkaviar, till detta en tysk Sekt 2005. Fantastiskt! Sedan en Carpaccio med fikon och rostade macadamianötter, tysk Spätlese 2005 serverades till.

Därefter Sjötunga med Hummer och Perigordtryffel samt franska Clos Saint Philibert 2005.

Till renkalv serverades Gallina från Spinetta, ett fantastiskt vin på Barbera. Det var riktigt kul att äntligen prova detta vin som jag sneglat på tidigare. Jag kände mig nödgad att backa på detta glas då jag vid detta lag befann mig i gourmet-himlen! Ber om ursäkt för den usla mobilbilden.

Menyn avslutades sedan med två delikata rätter inklusive dessertviner.
Hela kvällen ramades in av det härliga snövädret utanför. En stor eloge till den mycket serviceinriktade och pålästa personalen.

Kan inte göra annat än rekommendera denna restaurang om du känner att du vill kosta på dig något extra.



Over ´n Out...

Inga kommentarer: